Met potloden slijp je je ongans en koop je telkens nieuwe. Een metalen staaf kan niet in de puntenslijper natuurlijk. Is het nodig om je zilverstift te slijpen? Ja. Maar niet helemaal zoals potlood.
Scherpe punt voor details?
Zilverstift slijt een stuk langzamer dan potlood maar slijt wel degelijk. Potlood slijp je om een scherpe punt voor details te houden (en niet op het hout terecht tekomen).
Behalve je punt scherp slijpen, is het met metalpoint ook mogelijk om een staafje van een halve millimeter dik te gebruiken. Die hoeft natuurlijk niet geslepen te worden.
Diepere toonwaarden
Een van de kenmerken van zilverstift is die lage toonwaarde waardoor je maar een laag contrast kunt maken. Je houdt ervan of niet. Feit is dat het moeilijker is om diepte te maken. En het kan tamelijk stroef voelen om te doen.
Als je de zilverstift opruwt, geeft deze makkelijker af. Het schuren zorgt voor kleine braampjes waardoor het veel voller en donkerder lijkt op papier. Door het tekenen blijven de braampjes aan de grondering hangen. De grondering is daar net grof genoeg voor maar niet grof genoeg om te voorkomen dat de punt uiteindelijk heel mooi glad gepolijst wordt. En een glad stuk metaal laat veel moeilijker een spoor achter.
Waarmee schuren
Een slijpsteen klinkt als een logisch gereedschap om een metalen staaf te schuren. Je hebt dan wel een vrij grove nodig om braampjes of een scherpe punt te krijgen en niet de punt glad te polijsten.
Ik heb lange tijd ook gewoon schuurpapier gebruikt. Dat slijt, je slijt letterlijk door het papier heen. Best praktisch is zo’n schuurpapierplankje dat ook voor grafiet wordt gebruikt. Deze kun je in kunstenaarsbenodigdhedenwinkels kopen (Gerstaecker of Van der Linde bijvoorbeeld). Ze zijn eigenlijk wel een beetje duur in verhouding maar wel prettig handzaam.
Perfectie ligt in eenvoud. Mijn laatste verbetering op het gebied van het opruwen van mijn zilverstift (ik maak geen gebruik van scherpe punten) is vrijwel gratis, gaat eeuwig mee en werkt heel goed. Een baksteen. Dit is vooral handig in je atelier, niet zozeer voor onderweg. Hoewel je in theorie natuurlijk een klein, langwerpig stukje er vanaf zou kunnen slaan dat in je broekzak past.
In welke vorm schuren?
Er zijn verschillende manieren om je zilverstift te vormen. Welke je kiest, is grotendeels afhankelijk van de manier waarop je de stift gaat gebruiken.
Een veelgebruikte manier is een schuine punt. Die vormt uiteindelijk ook vanzelf doordat de punt slijt in de hoek waarop je hand op het papier staat. De scherpe kant kun je gebruiken voor scherpe details.
Een variatie hierop kun je maken door de punt in twee gelijke schuine vlakken te slijpen. Dan kun je afwisselen. De scherpe kant, geen punt dus maar een langwerpige scherpe kant, is weer voor de scherpe details.
Dan kun je een ronde, scherpe punt slijpen. De schuine kant gebruik je dan het meest. Een scherpe punt beschadigt veel te makkelijk je grondering maar kan wel gebruikt worden om heel scherp te arceren of omlijningen scherp te krijgen. Een stuk prettiger tekent de schuine kant. Omdat ik vaak groter werk, slijp ik altijd even het scherpste puntje eraf door de stift haaks op mijn slijpbaksteen te schuren.
De ronde punt heeft mijn voorkeur omdat die het langste mee gaat. Ik draai de punt tijdens het tekenen. Als de punt afgesleten is tot een botte, bolle punt, slijp ik opnieuw. Maar ook als de punt te glad is afgesleten op de grondering. Braampjes helpen om een donkere toonwaarde te krijgen.
Slijpen doe ik in een net wat stijlere hoek dan de stift in mijn tekenhand heeft. En ik draai de stift terwijl ik haar over de steen haal. Dat doe ik ook tijdens het tekenen: streepje streepje, draai, streepje streepje. Het gaat bij mij ondertussen automatisch. Streep streep streep draai, streep streep streep draai, streep streep streep, kgggk kgggk kgggk slijp, streep streep streep draai.