GOUD Lichtgrijs Heel lichte gouden glans Oxideert niet | |
ZILVER Middelgrijs Oxideert bruinig, warm | |
ALUMINIUM Donkergrijs, blauwig Oxideert onzichtbaar | |
KOPER Eerst koper, dan lichtgrijs Soms lichte koperen glans Oxideert, daardoor soms bruin of groenig |
De kleur van goud
Kleur verschilt sowieso per metaal maar de verschillen zijn niet groot. Al het metalpoint geeft in principe grijs, zelfs goud (meer hierover in een ander artikel). Maar grijs is niet alleen grijs. Er worden verschillende hardheden grafiet gebruikt en een olieverf in grijstinten kan veel kleur hebben. Je kunt dus gebruikt maken van de verschillende tinten grijs die de verschillende metalen geven. Hier volgt een overzicht daarvan.
In de Renaissance werd goud vrijwel niet gebruikt, waarschijnlijk vanwege de hoge prijs. Tijdens de herontdekking van de techniek door Romantici werd het wel gebruikt, vanwege de kleur die lekker dromerig is.
Net als met sieraden geldt voor goudstift dat je een hoog gehalte wil. Ik gebruik graag de hoogste gradatie, 24 karaats omdat het lekker zacht is en dus makkelijker afgeeft. Nadeel van de zachtheid is dat een scherpe punt, als je die prefereert, vaak geslepen moet worden. En dat kost goud natuurlijk. Een dunnere draad gebruiken als scherpe punt schiet niet op omdat het daarvoor te zacht is en te makkelijk ombuigt.
Vantablack kopen
Zijspoor maar leuke anekdote: Vantablack is nog schaarser dan goud. De kunstenaar Anish Kapoor heeft de exclusieve rechten gekocht. Niemand anders mag het gebruiken. Als je toch extreem zwart pigment zoekt, is er gelukkig een alternatief. Een groep kunstenaars heeft Black 2.0 ontwikkeld en verkoopt dit via hun website. Aan iedereen behalve Anish Kapoor.
De kleur van zilver
Zilver geeft grijs. Niet zilver, verwacht geen glitterend kinderviltstiftgebeuren, het lijkt meer op potlood maar dan warmer. En de tekening met zilverstift komt heel anders over dan een met potlood doordat de gebruikte techniek anders is. Het grijs van de zilverstift verkleurt, schrik niet. Zilver is dan wel een edelmetaal, het oxideert toch.
Nu denken veel mensen dat zilver zwart verkleurt omdat de inhoud van je oma’s bestekla dat ook doet. Dat is niet zo bij tekeningen. Die zwarte verkleuring is het gevolg van de zuren in onze huid en afwasmiddel. Het metaal zilver oxideert echter bruinig, niet helemaal zo knaloranje als ijzer. Het geeft je tekening een levende warmte die potlood mist.
De kleur van aluminium en koper
Aluminium geeft een blauwig grijs, iets donkerder dan zilver, een stuk donkerder dan koper en goud. Het is ook zachter dan de andere metalen. Misschien net zo zacht als goud maar het geeft veel makkelijker veel meer deeltjes en dus een zichtbaarder spoor, hoger contrast. Oxidatie verandert de kleur van aluminium niet.
Koper geeft ook grijs, zoals alle metalen. Maar net als goud kun je soms een gloed ontwaren, zij het wat roder. En de oxidatie is net als bij zilver wel zichtbaar. Dat kan, afhankelijk van de omstandigheden, veriëren van bruin tot groen. Maar groen komt helaas niet zo vaak voor, tenzij je er chemicaliën erbij pakt.
Oxidatie
Vocht is dus van invloed op de kleur van je zilverstifttekening. Heel vochtig weer, of heel warm weer in combinatie met zweethanden, kunnen onregelmatige verkleuringen geven. Dat is vervelend maar kan voorkomen worden door het – indien nodig ook tijdens het tekenen meermaals – te fixeren (en iets tussen je zweethanden en je tekening te leggen).
Goud oxideert niet en is dus het meest stabiele metaal om mee te tekenen. Ik vind het lichte grijs van goud een beetje kil maar dat komt wellicht meer door het lage contrast dan door de kleur. Er zit tenslotte wel een lichte gouden gloed in.
Aluminium oxideert officieel wel maar daar merk je niks van. Dit metaal maakt namelijk een dun, doorzichtig laagje roest aan dat vervolgens het metaal perfect afsluit zodat het niet verder roest. Gevolg is dus geen verschil in kleur.
Er zijn niet veel metalpoint kunstenaars die binnen één tekening gebruik maken van de verscheidenheid aan kleur die verschillende metalen geven. Ik ben er zelf een van en natuurlijk de hierboven genoemde Susan Schwalb. Toch is zilver lang niet het enige metaal waarmee getekend werd en wordt. Het is wel de meest voorkomende, vandaar dat wij in het Nederlands alleen maar de term zilverstift kennen. Ik hoop dat ik je heb kunnen laten zien dat er meer mogelijk is. Het gevoel van een tekening in goud, zilver of aluminium varieert flink.