Doorgaan naar inhoud
Menu
ZILVERSTIFT
  • Zilverstift compendium
    • Introductie
    • Voorbeelden
    • Benodigdheden
    • Metalen
    • Techniek tips
  • Shop
    • Shopping Cart
    • Return Policy & Contact
  • Over mij
  • Deutsch
ZILVERSTIFT

Niet duwen maar arceren

Geplaatst op 05/11/202304/04/2025

Donkere delen tekenen met grafiet is een kwestie van harder duwen met een zachter potlood. Dat werkt maar heel beperkt met zilverstift. De belangrijkste techniek van de zilverstifttekenaar om donkerdere tinten te krijgen is arceren. Niet duwen maar arceren, niet duwen maar arceren, herhalen tot je de gewenste tint hebt bereikt.

Gevolgen van niet duwen maar arceren

De zachtste zilverlegering tekent inderdaad het donkerst, en het zachte aluminium nog donkerder. Maar je raakt de grens van wat je kunt bereiken met duwen veel sneller omdat metaal simpelweg harder is en de benodigde grondlaag kwetsbaar. Dat heeft twee consequenties.

Ten eerste moet je er rekening mee houden dat je tekening in totaal minder donker zal worden dan met grafiet. Begin met het donkerste gedeelte en werk naar lichtere onderdelen toe. Dan loop je niet het risico dat je niet meer donkerder blijkt te kunnen.

Ten tweede zul je in plaats van harder duwen, veel lagen voorzichtige, gekruiste arcering moeten aanbrengen. De fijnmazigheid van dit arceren geeft als bijkomend voordeel een genuanceerd opgebouwde levendigheid weer en, als je ermee rekening houdt, ook tonen, contouren en texturen, en diepte.

Michael Nichols – Lull (2018). Hij gebruikt hiervoor een zilverstift, waarmee hij heel weinig druk uitoefent en heel geduldig fijne laagjes over elkaar aanbrengt.

Er zijn ook andere methoden. Je ziet in hedendaagse metalpoint ook wel eens het gebruik van metalen schuursponsjes. De koperen zijn leuk en ze zijn in gespecialiseerde winkels ook wel in zilver te krijgen. Een andere methode is ervoor te zorgen dat je punt goed afgerond is zodat je door heel zacht te cirkelen een vlak opbouwt. Lijnen zie je dan niet meer maar je loopt meer het risico op dat het onberekenbaar gaat vlekken. De basis van zilverstift ligt toch bij arceren.

Kruisarceren begint in de praktijk bij het leggen van dunne diagonale lijnen in meerdere richtingen. In die zin gaat het werken met zilverstift meer richting werken met inkt of droge naald. Met zilverstift zul je ook langzaam met lijntjes moeten opbouwen tot het donkerder wordt. Zo scherp als met inkt of droge naald worden de zilverstiftlijnen natuurlijk nooit.

Arceringen bieden de mogelijkheid om diepte en ruimtelijke definitie te geven door verschillende niveaus van helderheid of donkerheid van een object te creëren. Het aanbrengen van arceringen met lichtere en dunnere lijnen geeft de illusie van highlights of gebieden die dichter bij de kijker liggen, terwijl donkere en dichtere gebieden zich lijken terug te trekken of in de schaduw liggen. Door het lagere contrast dat zilverstift te bieden heeft, loop je risico op een plattere tekening.

Een neveneffect van arceren bij zilverstift waar je rekening mee moet houden is het risico op uitvegen met je hand. Bij arceren beweeg je je hand heel veel, dus valt er ook heel veel uit te vegen. Alle tekenaars en schilders zijn in meerdere of mindere mate hiermee bekend maar ik wil het toch nog even noemen. Olieverfschilders gebruiken een schilderstok maar tekenaars hebben het gelukkig een stuk makkelijker. Ik leg een vel schoon glad papier onder mijn tekenhand, gewoon een A4-tje uit de printer die ik af en toe vervang.

Het proces kan tijdrovend zijn. Elke laag arceringen en kruisarceringen bouwt voort op de vorige en voegt verdere diepte toe aan de tonale kwaliteiten en texturen van het werk in wording. De truc is te weten hoe ver je kunt gaan. Het lagere contrast kan je nog lang verrassen bij zilverstift. Daarom is het belangrijk te beginnen bij de donkerste delen en terug te werken naar het wit van het papier. Dit proces valt ook niet in te korten door even snel wild met meer druk te arceren, je grondering zal sneuvelen en dat valt niet te corrigeren.

Concluderend kan het belang van kruisarceringen in zilverpunttekeningen niet genoeg worden benadrukt. Het dient als een fundamenteel hulpmiddel voor zilverstifttekenaars, dat ons in staat stelt om diepte en dimensie af te bakenen en tonale kenmerken te controleren. Het kost wat geduld maar ik vind het ook heerlijk meditatief.

3 gedachten over “Niet duwen maar arceren”

  1. john veerkamp schreef:
    22/03/2024 om 19:36

    ik ben er druk mee bezig ,om het te ervaren.

    Beantwoorden
  2. Ward Goossens schreef:
    05/03/2025 om 21:56

    Ben er ook druk mee bezig. Diverse arceringen boven mekaar maken wel dat het resultaat begint te glanzen. Dat is niet te vermijden neem ik aan?

    Beantwoorden
  3. ben van der wel schreef:
    06/03/2025 om 11:39

    Nee, dat is inderdaad niet te vermijden, dat is het metaal. Hoe gladder de ondergrond en hoe zachter en fijner je arcering, hoe meer het gaat glanzen. Als ik grover en groter werk lijkt het minder. En het wordt na verloop van tijd ook iets minder als je het niet fixeert, door oxidatie.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan ben van der wel Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Introductie

  • Zilverstift leren kennen en proberen
  • Zilverstift informatie overzicht
  • Boek Review: Das Büchlein vom Silbersteft
  • Zilverstift cursussen
  • Boeken over zilverstift
  • Geschiedenis van zilverstift
  • Wie zou zilverstift wel eens willen proberen?

Techniek

  • Fixeren met melk
  • Zilverstift tekening inlijsten
  • Druk uitoefenen met zilverstift
  • De ideale draaddikte voor zilverstift
  • Het ideale formaat van een zilverstifttekening
  • Niet duwen maar arceren
  • Hoe ga je om met de lage toonwaarde van zilverstift?
  • Zilverstift slijpen?
  • Gekleurde grondering voor zilverstift
  • Zilverstifttekeningen fixeren
  • Grondering voor zilverstift
  • Kun je zilverstift gummen?

Metalen

  • Is werken met zilverstift schadelijk voor je gezondheid?
  • Oxidatie bij zilverstift
  • Wat is duurzamer: potlood of zilverstift?
  • De kleurverschillen tussen de metalen
  • Met welke metalen kun je tekenen?
  • Waarom wordt een tekening met goud grijskleurig?

Benodigdheden

  • Rublev zilverstiftgrond vs Gerstaecker gesso Review: welke heeft de voorkeur voor zilverstift?
  • Natural Pigments Review: wat biedt deze winkel de zilverstiftkunstenaar?
  • Zilverstift houders
  • Boodschappenlijstje voor zilverstift
  • Waar koop je zilverstift?
  • Papier voor zilverstift
  • Zilverstift kopen

Voorbeelden

  • Hedendaags gebruik van zilverstift
  • Hedendaagse Tekenkunst Bekijken: Musea, Galeries en Beurzen
  • Actuele zilverstift exposities
  • Ook Rembrandt gebruikte zilverstift: het vertederende portretje van Saskia
  • Expositie: NY Artists Equity – Silver (2021-2022)
  • Galeries die zilverstift tonen
  • Jan van Eyck: voorbereidende schetsen
  • Contactgegevens en retourbeleid
©2025 ZILVERSTIFT | Aangedreven door SuperbThemes
Cleantalk Pixel